Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av Britt - 6 augusti 2011 11:37

Sven-Göran har en intressant serie om olika kvinnor som är värd att läsa.

http://svumpensliv.wordpress.com/


Det senaste inlägget fick mig att fundera på starka kvinnor i bibeln.

Därför kommer nu detta inlägg:

Lilith har jag inte hittat i bibeln, men Eva finns ju där och hon blir lurad/övertalad av ormen att äta av frukten. Men sedan blir ju också Adam övertalad av eva att äta av frukten. Då, borde båda två, vara lika skyldiga?

Men att kalla Eva stark? nja jag vet inte det ja, låt mig nu presentera ett par starka kvinnor från gamla testamentet:

Först ut har vi Rut, hon är svärdotter till Nomi, på grund av hungersnöd har Nomi med sin man lämnad sitt land och vandrat till Moab. Under tiden de bor där gifter sig sönerna med Rut och Orpa. Männen dör och till slut står bara Nomi där med Rut och Orpa. Rut bestämmer sig för att återvända till Betlehem, men säger till sina svärdöttrar att det är bättre att de stannar i sitt land, för att Juden är så främmande för dem.

Orpa stannar men Rut, älskar sin svärmor så mycket att hon inte vill vika från henne en tum. Det finns en vacker kärleksförklaring i boken Rut i gamla testamenetet som lyder:

Tvinga mig inte att överge dig och vända tillbaka.

Dit du går, går också jag, och där du stannar där stannar jag.

Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud.

Där du dör, vill jag dö och där vill jag bli begraven.

Herren må göra vad som helst- endast döden skall skilja oss åt.

Sen går det som det går, Med hjälp av Nomi får Rut en ny man och allt slutar lyckligt.

Men här kan vi prata om en stark kvinna, som gör ett stort val och sedan följer det.


Nästa kvinna är Ester, hon räddar hela den judiska befolkningen i Susa under kung Xerxes styre. Hon visade mod genom att våga gå inför kungen, fast hon visste att det fanns bedragare omkring henne och att kungen själv skulle kunna bli vred på henne.

Hon valde och sen följde hon sitt val, vilket jag tycker är starkt gjort.


Sen har vi nya testamnetet:

Där framstår Maria som en riktigt stark flicka, jag skriver flicka för vi antar att hon var ca 14 år när hon får besök av ängeln och hon tror av hela sitt hjärta att hon gör rätt, som behåller barnet ochföder det. Hon håller också ett brandtal, men det får ni läsa själva:)


Vi har Maria Magdalena, hon står upp för sin tro och sin rätt som ingen annan, hon kämpari underläge tack vare att hon är kvinna.


Och så har vi en okänd kvinna vid Sykars brunn, som Jesus pratar med och som sedan går in till sin by och missionerar om honom. Det är också starkt gjort.


Nu är det väl upp till er att slå upp biblen igen och fundera och läsa om de här olika kvinnorna, jag vill gärna ha olika rekationer på det som står där.

Men så finns det en hel mängd kvinnor som man inte tänker så mycket på, de som ser till att hushållet fungerar medan männen bygger en ark, söner slåss mot jättar och mer sånt.


Jag vill avsluta med att säga att det är bra av Sven-Göran att göra de här inläggen, det behövs lyftas fram att det finns en mängd starka kvinnor i vår gemensamma historia och myt.


Ps, jag har hittat den smala vägen! Ds

 

Presentation


Mormor brings the bulls....

Omröstning

Hösten, är den härligt underbar eller bara eländig?
 Härligt, sparka gula löv under gatlyktornas sken.
 Förfärlig, traska i mörkret och halka på löv.
 Vad, menar ni? Jag åker utomlands.
 Sa du sten?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards