Alla inlägg under oktober 2011

Av Britt - 17 oktober 2011 19:24

Att leva, ger en hel del skräp som man samlar på sig och stoppar ner i ryggsäcken.

Jag har tryck ner en hel del och sen har jag fortsatt att pressa ner.

Eller mer korrekt jag har valt att trycka ner en del jobbiga saker längst ner med blytyngder, för att aldrig någonsin behöva ta i dem.

Eller det var, vad jag hade tänkt i alla fall.

Nu när jag bearbetar min sorg över förluster i mitt liv,så märker jag att jag för det första.

Lyfter bort lätta saker, nästan som när man tar fram en duk och skakar den för att bli av med dammet.

Sen så tittar jag djupare i ryggsäcken och eftersom jag har fått nya kunskaper, nya verktyg att hantera mina förluster med så klarar tydligen, i alla fall anser mitt undermedvetna det, jag av att ta upp de där fruktansvärda, nerkladdade dukarna och köra dem i en imaginär tvättmaskin.

Och sen hänga dem på tork och låta solen lysa på dem så att allt solkigt och kladdigt försvinner.

Men att göra en sån här storbyk på det gamla är ansträngande, jag är helt slut.

Men positivt, i stället för att använda enrgin till att hålla det ifrån mig använder jag nu energin till att göra något gott av det.

Därför säger jag det igen och igen och igen, har du ens den minsta lilla möjlighet att få hjälp av en utbildad sorgeterapeft, det måste vara rätt sort, tro mig jag vet.

Så ta den chansen. Det är värt mer än hela ditt liv.

Jag önskar dig inget annat än det allra bästa!

Jag har gått igenom en del terapier och haft många goda samtal och insiktsfulla genomgångar av mitt liv. Men detta! Detta är det som visat mig vägen ut ur träsket och upp på torra land. För första gången någonsin lever jag fullt ut.

ch det önskar jag att alla andra människor också skulle få göra!

Kram till er alla, jag älskar er mer än ni någonsin kommer att få veta! 


Av Britt - 16 oktober 2011 18:33








       

Av Britt - 9 oktober 2011 11:58

Nu när jag har så mycket annat att göra, har jag börjat läsa sagan om ringen, men jag läser ny översättningen och helt plötsligt får orden ett annat liv och en annan poesi.

Jag gråter när jag läser boken, den berör på ett helt annat sätt än vad de gamla gjort och jag har gjort en för mig intressant upptäckt. 

en del hävdar att sagan om ringen har religös anknytning och att det handlar om kampen mellan gptt och ont det ser man tydligt. Men Tom Bombadill, han är synonym med Gud, hur jag kan säga det? Tom säger det själv i boken, på frågan vem är du svarar han JAG ÄR DEN JAG ÄR, slå upp mosebok och läs vad Mose får för svar av den brinnande busken:) BINGO. Men Tolkien har satt in Gud i en passage och Tom själv, eller Gud beroende på hur man ser det har själv bestämt sig för att inte ha någon delaktighet i den här sagan. För Tom har själv bestämt sig för att inte gå utanför skogen.


Jag blev i alla fall väldigt glad, när jag läste den passagen, det gav boken en annan lyskraft. Hela översättningen är så mycket bättre, men det tog mig minst 7 år innan jag orkade ta tag i det här och läsa böckerna. Den gamla översättningen är en helt annan bok och den ger inte alls lika mycket, känns mest som en jobbig resa. 


Därför blir mitt boktips denna gång, även om ni läst de gamla sagan om ringen böckerna, så sätt er ner i en skön vrå, ha med er mat och dryck och slå upp den nya översättningen av sagan om ringen, jag kan garantera er att ni blir kvar där under en lång tid.


KRAM

Presentation


Mormor brings the bulls....

Omröstning

Hösten, är den härligt underbar eller bara eländig?
 Härligt, sparka gula löv under gatlyktornas sken.
 Förfärlig, traska i mörkret och halka på löv.
 Vad, menar ni? Jag åker utomlands.
 Sa du sten?

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards